För ljus att nå. Så djupa sår

"Att bli sviken av någon man står nära är nog en av de värsta saker man kan vara med om. En vän, en förälder, överhuvudtaget någon man står nära. Att någon som man förväntar sig ska ta hand om en plötsligt vänder ryggen till, blundar. Vad ska man ta sig till? Det är lätt att ta till kudden. Att trycka ner ansiktet och släppa ut alla känslor. Känna smaken av tårar blandade med snor. ”Vad är det för fel på mig? Varför gör han/hon så här mot mig? För det är ju mig det är fel på. Eller?” Att lyssna på den där sångaren, som så bra beskriver precis hur man har det. Det känns som om låten är skriven om en själv.

Ett svek kan vara svårt att förlåta. ”Som om att du säger förlåt skulle göra allting bra igen?” Men innerst inne vill man förlåta. Det måste bara få gå lite tid. Om personen som svikit dig ångrar sig kanske den verkligen måste visa att den bryr sig om dig. Du vill ju inte att saker och ting ska vara så för alltid.

En del blir svikna tidigt i livet. Fadern sticker kanske. Det är inte samma svek som när ens bästa kompis börjar bete sig annorlunda mot tidigare sedan den börjat umgås med de ”coola” Ett scenario som ivrigt skildras i moderna ungdomsfilmer. Förälderns roll är att beskydda en och lära en skillnaden mellan rätt och fel. Om då en eller båda föräldrarna saknas kan det vara lätt att hamna snett. Det är ganska självklart att man då känner att föräldrarna har svikit en. ”Ville dom inte ha mig? Varför finns jag då här?” Ett svek väcker uppenbarligen många frågor.

Alla svek gör ont. När man har blivit riven tillräckligt många gånger förlorar man förtroendet. Man förväntar sig att bli sviken igen. Man kanske aktar sig för sociala situationer. En del människor kan ha svårt att ha nära relationer eller kanske bara lära känna personer, just för att de har blivit svikna förut och inte litar på någon. Svek kan alltså förstöra människor. Göra dem bittra och till en plåga för omvärlden.

Hur kan man göra för att inte sjunka alltför lågt när man är sviken? För att inte bli deprimerad och kanske i värsta fall välja att avsluta sitt liv? Min personliga erfarenhet av detta är att det blir bättre. Hur mörkt det än ser ut nu. Det är bara att klamra sig fast vid den lilla lust till livet som förhoppningsvis finns kvar. Om man dock väljer att begå självmord kanske man själv sviker någon? En sådan akt väcker ju självklart starka känslor hos alla närstående. Skuldkänslor är självklara reaktioner.

Svek är något av det värsta en människa kan uppleva. Så tänk innan du gör något som du tror kan såra någon du håller kär."


Min syster hade skrivit detta på sin blogg, jag kan inte annat än att hålla med, så jävla bra skrivet.


Mina Kommentarer
Postat av: Annelie

Det är väldigt sant allting....

Har man varit med om mer än en gång....att bli sviken på ett eller annat sätt..:(



Skulle det vara ok om jag kopierar texten?

Kramar/Annelie

2010-11-25 @ 07:27:16
Postat av: Madde :*

Ja, det är det.



Ja, det kan du göra :)

2010-11-25 @ 22:07:08
URL: http://madderomin.blogg.se/

Skriv något vackert:

Namn:
Glöm inte mig?

Din E-post: (Visas bara för mig)

hemsida eller blogg:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0